Es tracta d’un projecte d’Aprenentatge i Serveis amb l’objectiu d’ajudar a conservar i respectar l’entorn més immediat dels infants de l’escola, de forma sostenible. Està adreçat a alumnes d’educació infantil i primària i es realitza en horari escolar a l’entorn de l’escola.
…És gratuït ja que està finançat per un ajut del Departament de Territori i Sostenibilitat i dissenyat i realitzat per ADEFFA. Va començar al 2018 amb poques escoles i durant el curs 2020 – 21 s’ha dut a terme a 16 escoles diferents del Lluçanès, Osona i Berguedà.
OBJECTIUS REFERITS A L’APRENENTATGE
- Prendre consciència de la importància de preservar l’entorn més proper de forma activa.
- Conèixer tots els passos per construir i fer el seguiment de refugis de fauna per potenciar la biodiversitat .
- Aprendre a estudiar la natura a través de l’observació.
- Deduir quan i perquè és necessari col·locar refugis de fauna a l’entorn.
- Interpretar l’eficàcia dels refugis per combatre plagues de forma sostenible.
- Augmentar els depredadors d’insectes al voltant, per a combatre les plagues dels boscos de forma natural.
- Preservar i augmentar els insectes i la biodiversitat de l’entorn de l’escola.
- Construir i fer el seguiment d’un mínim de 200 capses niu per ocells insectívors i ratpenats.
- Construir i fer el seguiment d’un mínim de 15 hotels d’insectes als patis i prop dels horts de les escoles.
- Sensibilitzar als professors i alumnat en el respecte a l’entorn natural en la pràctica educativa.
- Aplicar els conceptes d’economia circular i de les tres erres al projecte de voluntariat ambiental.
- Construcció, col·locació i seguiment de capses niu per insectívors i ratpenats al voltant de l’escola.
- Disseny, construcció i seguiment d’un hotel d’insectes a l’entorn del pati / hort de l’escola.
El centre pot escollir ambdues activitats o només una, i que la realitzin tots els nens de l’escola o només algun dels nivells, també es pot fer que cada nivell s’encarregui de tasques diferents, dins una mateixa activitat. Prèviament, es duran a terme reunions amb l’equip de mestres per organitzar i coordinar les activitats.
Es busca la complicitat de les famílies i empreses de la zona per buscar palets i separar les fustes.
Les escoles podran entrar les dades dels seguiments i resultats obtinguts a l’apartat de la web d’ADEFFA, amb un codi específic per a cada escola.
Actuacions que es duran a terme en l’activitat de construcció de capses niu, durada i trimestre recomanat (les assenyalades amb salmó són actuacions que serveixen per a les dues activitats, capses niu i hotel d’insectes)
Hi ha dos tipus d’hotels d’insectes:
- Hotels fets apilant palets, amb calaixos on es posa el material i una jardinera a la part superior. Un model nou i innovador, que està donant molt bons resultats.
- Hotels d’insectes en forma de casa, amb apartats en forma de quadrat i filat, per aguantar el material.
També es farà una primera xerrada per explicar la finalitat de l’hotel, que no és només la de potenciar la biodiversitat, sinó també que els alumnes tinguin un lloc on portar els insectes que es troben al pati i que corrin el risc de ser lesionats o aixafats. S’ensenyarà als alumnes mètodes per transportar als insectes fins a l’hotel, si se’ls troben a llocs com el sorral, per exemple.
Actuacions que es duran a terme en l’activitat de construcció de l’hotel d’insectes, durada i trimestre recomanat (les assenyalades amb salmó són actuacions que serveixen per a les dues activitats, capses niu i hotel d’insectes)
El projecte ha de constar al Pla Anual del Centre per tal de poder-hi participar. Aquí podeu trobar la vinculació curricular.
Tancant el Cercle compta amb un protocol de comunicació
Hem elaborat material pedagògic específic pel projecte:
- Fitxa dels diferents invertebrats del nostre entorn
- Fitxa dels materials més adequats per a cada insecte
- Proposta de normes i funcionament per l’hotel d’insectes
- Fitxa dels diferents animals que poden ocupar les capses niu
- Què sabem de les capses niu? Presentació amb activitats pedagògiques
- Què sabem dels hotels d’insectes? Presentació amb activitats pedagògiques
Aquests són els protocols on s’explica com heu de fer el seguiment i neteja de les capses niu i l’estudi dels hotels d’insectes i també hi trobareu models de taules de seguiment:
- Metodologia pel seguiment i registre de dades per la neteja de les capses niu d’ocells a la tardor i hivern
- Metodologia pel seguiment i registre de dades de les capses niu d’ocells en època de cria
- Metodologia pel seguiment i registre de dades de les capses niu de ratpenats
- Metodologia per l’estudi dels insectes a l’hotel d’insectes